Weinig ruimte, veel behoefte
De ruimte voor bedrijvigheid langs de Waal is beperkt. Er is behoefte aan meer ruimte langs de Waal voor economische ontwikkeling. Met name aan bedrijventerreinen. Ook scheepvaart en watergebonden bedrijvigheid zijn belangrijk voor de regionale en landelijke economie. Daarnaast zijn landbouw en delfstofwinning belangrijke economische pijlers.
Waal als transportas
De Waal is een belangrijke transportas, met 165.000 scheepvaartbewegingen per jaar. De bevaarbaarheid van de vaargeul is dan ook van groot economisch belang. Ingrepen in de uiterwaarden zoals het graven van nevengeulen, kunnen effect hebben op de bodem van de rivier en plaatselijk ondieptes veroorzaken. Daarom is er nauwe afstemming met rijkswaterstaat, de rivierbeheerder.
’Natte bedrijventerreinen’
Het programma WaalWeelde wil alleen bedrijven aan de Waal die voor hun functioneren afhankelijk zijn van de rivier. Deze 'watergebonden bedrijvigheid' oftewel ‘natte bedrijventerreinen’ gaat meestal niet op: in 2011 was maar 25 procent van de bedrijven in de uiterwaarden van de Waal afhankelijk van de rivier. Zogenaamde 'natte bedrijventerrreinen' clusteren deze bedrijven langs de rivier. Daarmee hebben zij een minimale impact op de omgeving en het landschap. Bedrijven die niet watergebonden zijn, worden verplaatst naar een binnendijkse locatie. In aanvulling op de Visie WaalWeelde is vraag en aanbod van ruimte voor bedrijvigheid in beeld gebracht in de ’Gebiedsgerichte uitwerkingen Visie WaalWeelde-Economische opgave’.