Bato's Erf (Heerewaarden)

Web Redacteur 21-06-2016
14532 keer bekeken 0 reacties

Sinds 2009 heeft WaalWeelde het project “Bakens aan het water” onder haar hoede. Doel is om door een ‘lint van kunstwerken’ langs de Waal een vernieuwende blik te geven op gebiedsontwikkeling. De bakens moeten door hun ontstaan of door hun vormgeving een extra accent geven aan of commentaar geven op de veranderingen in het landschap. In de ontwikkeling en realisatie van de kunstwerken hebben de kunstenaars veel aandacht voor het proces en de verbinding met zowel het landschap als met de mensen die in het landschap leven. Daarmee past het project goed bij de doelen van WaalWeelde.

Het project "Bakens aan het water" past ook bij de ambitie van het Gelders Cultuurbeleid 2013-2016 om vanuit cultuur bij te dragen aan ruimtelijke ontwikkeling in Gelderland en beeldbepalende kunst in de openbare ruimte te realiseren. Ook 'het vergroten van de maatschappelijke relevantie van cultuur' loopt als een rode draad door het cultuurprogramma. Het project "Bakens aan het Water" past bij deze beide ambities. Door niet alleen van culturele maar ook van ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen uit te gaan, ontstaan er mogelijkheden voor kunstwerken met groot draagvlak. En omdat de vraag naar kunstwerken komt vanuit gebiedsontwikkeling, en niet alleen vanuit cultuurbeleid, biedt "Bakens aan het water" een kans om kunstwerken te realiseren met een grotere maatschappelijke relevantie.

Hieronder vindt u de verschillende Bakens die tot nu toe bedacht en/of gerealiseerd zijn.

 

Blokken kruipen als 'landjuweel' uit het water de kant op tot diep in het bos. Ze verbinden het water met het land.

Wie zijn jullie?

Wij zijn Refunc, een collectief van architecten Jan Korbes en Denis Oudendijk en kunstenaars Damian van der Velden en Bart Groenewegen. Refunc is gespecialiseerd in het 'out of the box ' denken, Refunc ontwerpt en bouwt ook zelf en kan op die manier optimaal met het beschikbare materiaal werken. Refunc geeft bestaande materialen, componenten, objecten en ruimtes een andere functie met zo min mogelijk toegevoegde energie.

 

Wat voor kunstwerk hebben jullie gemaakt?

Op locatie vonden wij de overgang van het water naar het land en het bos een mooi uitgangspunt. In eerste instantie wilden we het vrijkomende betonpuin van de plek zelf hergebruiken om zelf vormgegeven blokken op locatie te fabriceren maar dat bleek logistiek en dus ook financieel niet haalbaar. We hebben in het ontwerp wel de keuze van beton gehandhaafd omdat dit onderhoudsvrij is. Toen was het een zoektocht naar bestaande elementen die we op een intelligente manier konden gebruiken in een deels andere context .

De keuze is toen gevallen op de nieuwe x-blocks van de BAM.  Deze zijn van oorsprong ontworpen voor kustwering. Je kan er ook havens mee bouwen. Door nu deze blokken als een 'landjuweel' te plaatsen, vanuit het water de kant op te laten kruipen en ook dieper in het bos te plaatsen menen wij geslaagd te zijn in het verbinden van het water met het land. Een drietal blokken hebben we zo laten maken dat ze gebruikt kunnen worden als banken om te genieten van het uitzicht op de plek.

Hoe verliep de uitvoering van het werk?

Het plaatsten op zich had zijn beperkingen omdat we alleen een shovel hadden die 8 ton kon tillen en de blokken wogen 7 ton. Dus het was op locatie de juist plek uitzoeken en dan het blok letterlijk omduwen.

Met de lokale bevolking hebben we veel overleg gehad over het ontwerp. Naast 3D- visualisatie hebben we ook een maquette op locatie gemaakt van mini blokjes. Wij zijn de  provincie Gelderland en de BAM zeer dankbaar voor het mogelijk maken van dit werk.

Wanneer is het werk onthuld, en hoe en door wie?

Het werk is op zaterdag 22 september 2012 onthuld door Annemieke Traag, de toenmalige gedeputeerde voor cultuur van provincie Gelderland. Die dag was er een open dag op Bato's Erf met activiteiten voor omwonenden.

Waar staat het werk precies en tot hoe lang blijft het werk daar te zien?

De blokken zijn te vinden in natuurreservaat Bato’s Erf in Heerewaarden. Het werk moest voor 25 jaar onderhoudsvrij zijn maar kan zeker een paar honderd jaar mee.

Afbeeldingen

Op de kaart

0  reacties